Historien om at bygge en kirke med plads til alle - samlet og redigeret af Tine Hyllested

Adventskirkens historie er historien om at bygge en kirke med plads til alle. I første omgang forenede byggeriet tusindvis af unge københavner, men under byggeriet forenedes også menigheden. Inden Adventskirken stod færdig i 1944 var menighedslivet derfor i fuld flor.  Der var blevet skabt plads til gode oplevelser i kirken for både børn, unge, voksne og ældre i Advent sogn.

De tekster og billeder som du kan udforske på disse sider er frembragt på baggrund af kilder fra Adventskirkens arkiv af Tine Hyllested som er cand.mag. i Religionshistorie.

Du kan klikke dig ind i lige den del af Adventskirkens historie du har lyst til eller lade dig guide igennem hele historien ved at starte med at klikke på "Ungdommens kirke":

Del 1. Ungdommens kirke
Her kan du læse om hvordan ungdommmen iværksatte indsamlinger og muliggjorde kirkebyggeriet.

Del 2. Ungdommens kirke blev til Adventskirken
Her kan du læse om selve etableringen af kirkebyggeriet.

Del 3. Adventskirkens udvidelser
Her kan du læse om hvordan Adventskirken har udviklet sig til at blive den kirke vi kender i dag.

Del 4. Bemærkelsesværdige arrangementer
Her kan du læse om Adventskirkens udvikling af aktiviteter og arrangementer.

Del 5. Kirkens nuværende arrangementer
Her kan du læse om Adventskirkens nuværende arrangementer i et historisk lys.

Del 6. Og så det løse
Her kan du læse flere spændende anekdoter fra Adventskirkens historie.

Billedet: Opførsel af det særprægede kirkebyggeri Adventskirken på byggegrunden ved Bellahøjvej.